2021-2024

BobilArne

En bobil-blogg med reisebeskrivelser og bilder fra

våre bobilturer i inn og utland.

Vi er en familie på 6 + hund, som har funnet gleden og nytten av å feriere med bobil.

Far i huset (i bilen) er i tillegg glad i å ta bilder, så her vil det også komme en del bilder

fra turene våre.

I tillegg til korte reiseskildringer med bilder og kart, har vi også vurdert de enkelte

plassene vi har vært med terningkast.

Håper du/dere synes det er artig å lese om noen av våre utflukter.

God fornøyelse !!

Vi gjør oppmerksom på at det kan ha blitt gjort forandringer på plasser vi har besøkt tidligere, og at all beskrivelse kun er vår mening, og kun reel på det tidspunktet vi var der.

Mai 2021.

Maria og jeg, Arne, besøker Grimstad ei helg i mai. Maria skal begynne å studere her til høsten, så det er fint å gjøre seg litt kjent.

Grimstad er en flott liten by med bratte bakker og et flott sentrum.

Her er det fint å være på ei solfylt helg !!

For å bli litt kjent sykler vi mye på kryss og tvers hele helga, og det kan

tidvis være tungt for den eldste av oss i de verste bakkene.

Hele helga bor vi på Bie Apartment og feriesenter.

58.350849337984215,

8.596946607589759

SOMMERFERIEN 2021, del 1:

26.06.2021

Vi reiser nordover via Østerdalen mot Trondheim. Kine og Maria kjører Peugeot. Vi andre (Sidsel, jeg og Karoline) kjører bobil.

Bikkjene aker bobil.

Nærmest som en liten tradisjon har vi en liten luftestopp ved den store elgen i Stor-Elvdal, som jeg for lengst har døpt om til Stor-Elgdal.

Vi har også en diesel og is-stopp i Alvdal, nesten det også en tradisjon.

Vi legger oss til for kvelden på en plass vi har vært før:

Halland camping, nord for Bergkåk.

En OK plass.

62.86595561180546,

10.073867441242875

Terningkast :

27.06.2021

Da vi nærmer oss Trondheim, reiser Kine og Maria til Kines leilighet, mens vi andre reiser videre til Storsand Gårdcamping for å sikre oss en plass. Etterpå reise også vi inn til Kines leilighet.

I løpet av de nærmeste dagene vasker og flytter vi ut av Kines leilighet. Vi er innom Kines nye leilighet, og gjør oss litt kjent i området hun nå skal flytte til.

Vi "rangler" og shopper litt rundt i byen mens vi er her. Vi er bl.a. nede og ser på området hvor "Norges tøffeste" ble spilt inn.

Det skiftende været, byr også på sol innimellom.

63.43231015098327,

10.708560312262769

Storsand Gård camping,

terningkast:

I løpet av tiden vi var her, lå vi på utsiden av brua over jernbanen, og det nærmeste toalettanlegget her er både gammelt og dårlig. Det var lekkasje fra rør i taket, og mye som ikke var i orden. Derfor blir det kun en firer på terningen denne gangen.

03.07..2021

I dag er vi bl.a. innom IKEA, før vi setter kursen sørover og hjemover. Vi kjører helt hjem, og er hjemme ca. klokka 23.45 på kvelden.

SOMMERFERIEN 2021, del 2:

11.07..2021

Søndag 11.07.21 reiser Sidsel og jeg + Michiko mot Grimstad for å hjelpe Maria i ny bolig (hybel-leilighet i Grimstad).

Maria har vært med ei venninne og hennes familie noen dager i Arendal.

Når vi kommer nedover reiser vi ut til Bagatell Camping i Fevik, rett øst for Grimstad, og blir her ei natt.

Området her er veldig fint, og det er veldig fin utsikt fra campingen, men sanitæranlegget er gammelt og lite. Og her forlanger de kr. 500,- for ei natt, og det er stort sett ingen i kiosken ved resepsjonen den tida vi er her: dyrt !!

58.37241081414034,

8.677196542916

Bagatell camping, terningkast:

12.07..2021

Det er mandag, og vi reiser og treffer Maria i hybel-leiligheten til Maria. Maria var innom oss på campingen i gårkveld. Leiligheten er kjempefin, med to store rom og digert garderobeskap med skyvedører, og eget bad. Hun deler kjøkken med 4 andre. Bra standard på studensamskipnadleiligheten ihvertfall. Senere på dagen er vi å shopper, og ender til slutt på IKEA øst for Kristiansand. Klokka er 20.00 før vi er tilbake i leiligheten.

Vi bestemmer oss for å reise hjemover. Vi var innom Bie Apartment og feriesenter tidligere i dag og spurte etter bobil-plass, men alt var opptatt her. Maria og jeg var her i mai.

På veg hjemover er vi innom en campingplass ved Porsgrunn, men også her var alt fullt. Vi ringte et par andre plasser også, men alt er fullt.

Vi fortsetter nord-østover, og er hjemme ca. 00.15.

SOMMERFERIEN 2021, del 3:

18.07.2021

Søndag 18.07. reiser vi til Trondheim for andre gangen denne sommeren: det er lettvint med bobil !! Jeg, madammen og Kine reiser oppover for å male, og ordne litt i nye hybel-leiligheten til Kine.

De neste dagene er vi i hovedsak hos Kine og hjelper med maling av leilighet.

Vi bor neste natt på en parkeringsplass  (pendlerparkering?) mellom Trondheim og Ranheim.

Natt til onsdag sover vi på Vikhammer camping, da det var fullt på Storsand da vi kom dit litt før 21.00 på kvelden.

Vikhammer camping ligger ca. 4 km. nærmere Trondheim langs "gamlevegen". Campingen er OK for ei natt. Nytt og fint sanitæranlegg med 4 (5) familierom, (WC + dusj + vask på samme rom). Dette er fint men ikke holdtbart på en såpass stor plass.

21.07.2021

Vi blir ferdige med malejobben på onsdag, og bestemmer oss for å reise hjemover samme dag.

Men først var vi på lunsj med foreldrene til Kines kjæreste.

Det ble en sen lunsj, men vi hilste bl.a. på et par av søsknene til Kines kjæreste.

Vi reiste fra Trondheim ved 17-tida, og var hjemme litt før midnatt. Vi kjørte Østerdalen hjemover også. Den er nok 40-50 minutter raskere enn Gudbrandsdalen (E6) i følge GPS.

Vi reiser hjemmefra ved 14-tida, og kjører helt til Trondheim. Vi kjører riksveg 3 oppover østerdalen og er i Trondheim ca. 20.30.

Første natta ligger vi på Storsand gårdcamping igjen.

SOMMERFERIEN 2022, del 1:

01.06.2022

Sommerferien 2022 starter med langtur nordover. Madammen, Karoline og jeg skal i konfirmasjon i Sørreisa. Samtidig er eldstemann ferdig med Bardufoss som studiested, og skal flytte sørover.

På formiddagen reiser jeg alene nordover. De andre som skal i konfirmasjon tar fly til Bardufoss til helga. Til en forandring kjører jeg Gudbrandsdalen. Turen nordover går fint med veldig varierende vær.

til hver enkelt plass.

Til natta legger jeg meg på Halland Camping, rett nord for Bergkåk. En plass vi har vært mange ganger, første gangen når ungene kun var noen få år gamle.

Før jeg kommer opp til Halland camping er jeg innom Bergkåk veikro og spiser den beste hamburgeren jeg kan huske å ha spist - nam.

Halland camping, terningkast:

62.8661, 10.07402

02.06.2022

Eldstedattera er ferdig med studier i Trondheim neste vår/sommer. I dag starter hun sommerferien 2022. Hun skal ha siste eksamen før ferien i dag, og er ferdig ved 3-4 tida. Fra morgenen drar jeg på shopping på Tiller utenfor Trondheim, før jeg reiser til IKEA og venter på henne til hun kommer hit.

Deretter reiser vi begg videre nordover. Veldig fint at eldstedattera vil være med å hente storebror i Bardufoss.

Vi drar videre nordover, og etter 3-4 timer kommer vi til Namsskogan camping eller Namsskogan Familiepark & Hotell som det vel egentlig heter. Her har de en liten campingplass.

Det er en grei plass. Her blir det nok trafikk utpå sommeren når familieparken er åpen. Vi har tidligere besøkt denne parken, og det er en fin park med både dyr og aktiviteter for hele familien.

Selve campingplassen er lite, og med få plasser med strøm. Ganske stort sanitæranlegg, men ikke nytt.

Namsskogan Familiepark & Hotell

64.74258, 12.84454

03.06.2022

Vi er tidlig oppe og reiser videre i fint kjørevær. Har en liten frokost-stopp etter et par timer.

Når vi når Polarsirkelsenteret utpå dagen, begynner det å regne. Og det gjør det resten av dagen.

Til kvelden legger vi oss til ved Ulvsvåg Gjestgiveri og fjordcamping. Her ser det fint ut med flott utsikt.

Det eneste toalettbygget på den lille plassen er knøttlite med én toalett og 2 dusjer bak et forheng. På dodøra hos damene kan du ikke låse da det mangler nøkkel.

Og ja, det er jo en liten fjordcamping, men utover utsikten var dette dårlige greier. Og slik de utenlandske gjestene som ba om matservering 10. minutter etter at serveringen var slutt, ble snakket til, så kommer ihvertfall ikke de hit igjen.  Hva skjedde med smilekursene som var så populære på 90-tallet ??

Ulvsvåg Gjestgiveri og fjordcamping.

68.11574, 15.86553

04.06.2022

Videre går ferden med ferge fra Bognes til Skarberget, og vi er oppe hos eldstemann Ludvik i Bardufoss, etter 4-5 timer. Her har madammen og Karoline kommet opp med fly tidligere på dagen. Vi hjelper eldstemann med å pakke når han nå skal forlate studiene i Bardufoss. Vi overnatter  på parkeringen til internatet neste natt.

06.06.2022

Etter å ha levert på flyplassen, reiser jeg og Kine tilbake til Bardufoss og hjelper Ludvik med å vaske og flytte ut.

Vi er effektive gjennom dagen, og mot kvelden reiser vi sørover. Vi er innom hamburger-restauranten i Bjerkvik, før vi til natta legger oss på Ballangen Camping. Her har vi vært før, og det er like fint her nå. Det nye sanitæranlegget her er meget fint.

Vi ligger ned mot fjorden slik vi har gjort tidligere.

Ballangen camping: terningkast:

68.3389,

16.85774

07.06.2022

Det ble mye kjøring i dag. Ludvik kjører sin bil, og jeg kjører bobilen. Kine bytter på å sitte litt med meg og litt med Ludvik.

Vi ligger lenge i kø etter en brei trailer, gjennom mange tuneller.

På ettermiddagen stopper vi å spiser på italiensk restaurant. i Mo i Rana. På Osteria Kreo var det meget god mat i en stilig restaurant.

Vi kjører litt til, og legger oss for natta på Svenningdal camping, langs gamle E6, rett sør for Trofors.

Campingen ligger fint til ved elva, men med litt lite sanitæranlegg. Det er mange bobiler her når vi kommer. Flest tyskere og nederlendere.

Svenningdal camping:

65.44480

13.40191

05.06.2022

I dag er det søndag, og jeg, madammen og Karoline skal i konfirmasjon til ei venninne av Karoline. Stas å være i konfirmasjon i Sørreisa.

Etter noen fine timer i konfirmasjon, reiser vi til kvelden opp til Tromsø, da madammen og Karoline skal med fly hjemover til jobb og skole tidlig i morgen.

Vi ligger om natta på den store parkeringsplassen til Bohus i Tromsø, rett ved flyplassen. (lettvint å ha bobil ;-)

08.06.2022

Ferden videre går mot Trondheim. Her legger vi oss på Trondheim bobilparkering (Dora). Vi er heldige og får den siste plassen med strøm. Plassen har kun strøm til noen plasser, og det er ellers ingen fasiliteter her.

Det er ikke mye å si om denne plassen annet en at den er sentralt i Trondheim. GPS:   63.43812   10.41863  Terningkast:

09.06.2022

I dag er det Kines tur til å flytte. Hun skal flytte til et annet kollektiv, ikke så langt ifra der hun bor nå. Vi rydder og vasker, og bærer esker m.m. inn i nye kollektivet.

Utpå dagen/ettermiddagen reiser vi hjemover. Vi kjører Østerdalen, RV. 3, Denne gangen hadde det kanskje gått raskere å kjøre Gudbrandsdalen og E6. Det er mye vegarbeid og stor trafikk. Vi kommer hjem seint på kvelden.

17-19.juni 2022: Grimstad

Det er innmari lettvint med bobil. Ikke bare når man ferierer, men også alle de gangene vi har vært på fotball- og håndballturneringer i både inn- og utland. Bobilen blir også brukt som base og flyttebil når vi f.eks. skal hjelpe noen av unga med flytting.

17-19.06.2022

........er vi i Grimstad og hjelper Maria med å flytte sammen med kjæresten..

SOMMERFERIEN 2022, del 2:

08-10.juli 2022: NT Kristiansand Masters

08-10.07.2022

Denne helga, som også blir begynnelsen på en liten ferietur til Danmark, er vi på strandvolleyballturnering i Kristiansand.

Det er veldig artig og underholdende å se strandvolleyball på nært hold.

Kjæresten til Maria spiller, og sammen med broren kommer de langt i turneringen. Kjempeartig !!

Mens vi er i Kristiansand ligger vi på Kristiansand feriesenter.

Dette er uten tvil den fineste campingplassen vi har besøkt i området. Det synes ihvertfall vi. Vi har vært her før, og vi koser oss her nå også.

58.1219

8.06577

For nesten første gang i løpet av alle de årene vi har feriert med bobil, så bestiller vi denne gangen campingplasser på forhånd. Ferge har vi stort sett bestillt på forhånd, ihvertfall når vi skal med ferge fra Norge til Danmark, men dette er altså den første gangen vi bestiller campingplassene vi skal besøke på forhånd.

Det er jo litt bedagelig i forhold til hva som er reisemålet, selv om mye av gleden ved bobil nettopp er det at man kan bestemme seg ganske spontant for hvor man vil overnatte. Nå vet vi hele tiden hvor vil skal på neste etappe. Det er liksom ingenting å lure på.

11.07.2022

Vi reiser med Fjordline fra Langesund til Hirtshals. Denne fergestrekningen har vi også tatt flere ganger før, og den er nok den rimeligste ferga fra denne kanten av landet og til Danmark.

57.05535

9.88563

13-15.07.2022

Ferden sørover går fint og etter et par timer er vi i Ebeltoft.

Ebeltoft er kanskje den byen i Danmark hvor vi trives best. Her har vi vært mange ganger, blant annet når vi før bobiltiden lånte sommerhytter i Danmark.

Nå skal vi for første gang ligge på Ebeltoft Strand Camping.

Campingen ligger rett ved havet med flott utsikt. Plassen er ganske stor, og strekker seg smal og lang langs havet. Sanitæranlegget nærmest der vi ligger, er gammelt.

Sentrum av Ebeltoft ligger kort veg fra plassen, med en trang men flott gågate, hvor det er et yrende folkeliv.

Det er bare to ting som er litt irriterende når man ligger på en slik plass, og det er sand og vind. Sanda er fin å tusle barbeint i, og fin også når man skal bade. Men ellers er det irriterende å få sand overalt. På kropp, i klær og sko, og ellers plasser du helst ikke vil ha sand..

Men vind er jo nyttig for de som driver med windsurfing og kitesurfing ute på havet. Og det er imponerende og artig å sitte og se på dem og alt de får til.

56.21006

10.67853

15-17.07.2022

Etter tre fine dager i Ebeltoft reiser vi videre. Nå reiser vi mot en av våres favorittcampinger i Danmark: Storebælt camping- og feriecenter. Her har vi vært flere ganger.

Hvorfor den har blitt en av våre favorittplasser skyldes mange ting. Her er det godt tilrettelagt for både barn og voksne. Og at barna hos oss har trivdes her oppigjennnom har selvfølgelig også påvirket oss voksne. Fra de første gangene vi har vært her i 2011, og 2012 og fremover, har vi hver gang blitt litt kjent med Lene og Flemming, som er de to som har etablert og drevet denne plassen i alle år.

Sanitæranleggene her er noen år gamle, men det er rent og fint. Det er mange toalett- og baderom slik at man kan dusje og ordne seg i fred og ro.

På plassen er det også basseng, og lekebiler og ballplass, og minigolfbane med mer. Det er godt tilrettelagt for barn.

I tillegg ligger jo plassen veldig fint til rett ved Storebæltsbroen. Og utsikten fra plassen er litt magisk, spesielt på kvelds- og nattetid med lysene fra brua. Her kan du også stå å vinke til ColorLine når den passerer.

55.34793

11.10754

11-13.07.2022

Vi reiser til Aalborg Familie Camping, Strand parken Camping.

Her blir vi i 2 dager. Det er en grei, stor plass. Fine opparbeidede plasser.

Gammelt sanitæranlegg, som ikke er oppgradert eller pusset opp de senere årene.

Plassen ligger ganske sentralt i Aalborg. Har du sykkel eller som oss på denne turen, går på beina, er det kort veg inn til sentrum. Vi bruker mye av dag 2 her i Aalborg til fots langs havnen, og via Vestre Bådehavn med masse restauranter og stort folkeliv. Vi har vært i Aalborg noen ganger, også før vi begynte å kjøre bobil og vi trives i Aalborg.

Rett nedenfor campingen mot fjorden er det store områder for ballspill og andre aktiviteter (Vestre fjordpark). Et flott område for friluftsliv.

Etter 2 dager her, med sol og fint vær reiser vi videre. Nå med destinasjon Ebeltoft.

18.07.2022

Etter 10 dager på tur reiser vi hjem igjen via Sverige.

Vi er litt rastløse når vi er på tur, og det vil nok ta enda litt tid før vi blir vant til at vi ikke er hele familien på 6 når vi er ute å reiser.

De tre eldste unga studerer rundt i landet. Tida går og ungene blir eldre, så snart er vi kanskje bare oss to "gamlinga" på tur.

Men ikke enda . . . . . . . . . . . .

Høsten 2022

I høst har det vært lite bobilturer. Vi har kun vært på et lite besøk hos Maria som studerer i Grimstad. Hun har begynt på nest siste året på sykepleierhøgskolen på Universitetet i Grimstad.

Som jeg har fortalt tidligere, så bytter vi ofte bil. For det meste fordi behovet hos oss forandrer seg, og at vi har lyst til å prøve noe nytt når det kommer til type bil blant annet. På veg hjem fra Grimstad, snakker vi litt om hvordan det hadde vært med en enda mindre bil, en bybobil.

Faktisk alle bilene vi har hatt oppigjennom har vi vært fornøyd med, men vi har måttet bytte pga nyttelast, størrelse og type bil. Nå er tiden kommet for å gå enda mer ned i størrelse. Fremover vil vi nok kun være 3 på tur og ofte kanskje bare 2, og da kan det kanskje være fint med en liten bil som også kan brukes som en god nummer 2 eller 3 bil, som vi kan bruke hele året.

Jakten på en bybobil er i gang . . . . . . . . . . . . . .

November 2022

I midten av november finner vi en bybobil som ser fin ut, og hos en forhandler som gjerne vil ta vår "gamle" bil i innbytte. Det er vel sikkert sånn at man kan få mer igjen for en bil ved å selge den privat, men med alle de tusen bilene som står til salgs på finn.no, er det fint å få en grei innbyttepris hos forhandler.

Vi kjøper ny bil hos Frosta Bobil & Caravan, rett nord for Trondheim.

Jeg reiser til Trondheim, etter å ha kjøpt vinterhjul som både passer til vår "gamle" bil, og til den nye.

Bilen vi skal kjøpe er en 2012-modell Weinsberg

Carabus 601. Den har gått 59000 kilometer,

23.11.22.

Kine har hatt praksis hjemme, men i dag reiser jeg og Kine med "gamlebilen" Bürstner Aviano`n mot Trondheim. (E6).

Etter å ha "levert" Kine på leiligheten, reiser jeg tilbake til "Sandmoen Bed & Breakfast" før jeg skal levere bilen (og hente ny) i morgen.

24.11.22.

Rommet jeg har leid for ei natt er OK, og på morgenen er jeg innom vegkroa i nabobygget til frokost.

Jeg reiser til "Frosta Bobil og Caravan" nord for Trondheim. Verkstedet her skifter raskt dekkene fra Aviano`n og setter de på den "nye" bobilen.

Bybobilen ser grei ut, men har forferdelig møkkete seter.

Det blir nok en liten tilvenning med bil som er såpass mye mindre enn vår forrige bil.

Litt utpå dagen reiser jeg sørover, men først er jeg innom Kine og tar med litt flyttelass hjemover. Jeg er også innom noen butikker på Tiller (CitySyd) slik at det går noen timer før jeg forlater Trondheim.

Jeg kjører helt hjem og har bare to stopp, en med dieselfylling og en med spylevæskefylling på henholdsvis Oppdal og Otta.

De nærmeste dagene hjemme, går jeg gjennom bilen for å finne ut om det er noen mangler og feil. Og det er det.

Etter et par dager hjemme oppdager vi plutselig at det er fullt med vann på bordet i bilen, og når vi titter opp på takluka oppdager vi at her kommer det inn vann.

Siden vi hentet bilen i Trondheim og frem til i dag, har det vært kuldegrader, og det har ikke vært spor etter fukt. Men som vanlig er på denne årstida kommer det noen dager med plussgrader, og det er da vi oppdager fukten.

Vi får ganske raskt time hos den lokale bobilforhandleren vår, som skal gå igjennom og fikse alle feil og mangler. Men der blir det bråstopp !!

Det første de gjør er å sjekke rundt takluka der det kommer vann. Da oppdager de svartsopp og råte. De måler til 56,7 % fukt på måleapparatet. Ettersom dette vil bli en stor jobb å utbedre, vil de ikke ta jobben. Det ender dermed med at jeg tar med meg bilen hjem uten at det er gjort noenting med den.

Som man ser er det litt forskjell på hva fukt-test fra forhandler viser når vi henter bilen, og hva som er den reelle verdien kun 4 dager seinere.

Trist å se at noen driver butikk på en slik måte.

Bilen må tilbake til Trondheim slik at de får reparert bilen der. Etter et par dager kommer det en kar med fly fra Trondheim og henter bilen.

Bybobilen blir stående i Trondheim i 3 måneder før vi får den tilbake.

Mens vi venter på bilen har jeg både skriftlig og muntlig bedt om at vi får bilder av at de bytter treverket rundt takluka.

Når vi får igjen bilen, har de satt inn ny takluke, men noen bilder av jobben får vi ikke. De andre feilene og manglene har de gjort lite eller ingenting med. Vi må ordne noe lokalt, og de møkkete setetrekkene venter vi med til begynnelsen av juni når det er varmere i været, før vi renser.

21.04.23

I dag reiser vi på første lille tur med den "nye" bybobilen. Vi reiser til Sanderfjord på volleyballturnering, og ligger her fra fredag til lørdag. Første natt i ny bil. Det er ikke mye vi får utforsket med bilen, men det ser ut til at alt er i orden. og at den fungerer som den skal. Vi ligger fritt på parkeringen til hallen hvor Maria og laget hennes er med på volleyballturnering.

22.04.23

Vi spanderer pølser og brus på volleyball-laget til Maria etter turneringen, og bilen fungerer fint som pølsekiosk.

26.05.23

I dag reiser jeg mot Trondheim for å hente Kine og kjøre flyttelass hjemover. Jeg kjører Østerdalen, Rv. 3, i og med at det er litt raskere enn E6. Turen oppover går fint med litt skiftende vær og mye vind. Jeg legger meg til ved Kjelstad Camping ved Lundamo, en halvtime sør for Trondheim. En liten og stusselig plass. De har ikke kommet helt igang med sesongen enda, men forlanger allikevel kr. 350,- for ei natt inkl. strøm.

Kjelstad Camping,

27.05.23

Det har trommet på taket mye av kvelden og natta. Det er spådd regn i hele dag, men vi får ikke regn før vi er på vei hjemover.

På morgenen kjører jeg først innom kjæresten til Kine hvor Kine er også. Her pakker vi ut TV-benk og TV inn i bobilen, før vi reiser til Kines leilighet.

Kjæresten til Kine blir med å pakke ut fra leiligheten til Kine. Vi er effektive, og bilen blir stappfull med saker og ting før vi er ferdige.

Kine og jeg reiser sørover ca. 12.30. Vi kjører Rv. 3. Det regner helt til vi nærmer oss Elverum, før det deretter blir fint vær.

SOMMER 2023

02.06.23

Vi reiser til Maria i Grimstad. Hun er alene i helga, og lurte på om vi ville komme og besøke henne. Samtidig skal hun "flytte hjem" for sommeren, så det blir et lite flyttelass dette også.

03.06.23

Det er strålende vær i Grimstad. Sidsel og jeg har tatt med sykler nedover, mens Maria jobber på sykehuset i Arendal og låner bilen på jobb. Sidsel og jeg sykler til Fevik.

På ettermiddagen går vi alle ned i sentrum, og jegkjøper sommerens første softis. Sommeren er herved åpnet !! Nam - Nam

04.06.23

Maria er på jobb. Jeg og Sidsel sykler vestover fra Grimstad. Vi sykler omtrent like langt som i går og begynner å få vondt i baken mot slutten av dagen. Været er flott.

Vi reiser hjemover mot kvelden.

15.06.23

Kine, Sidsel og jeg reiser til Trondheim for å være med på skoleavslutningen for Kine. Vi reiser nordover via Rv.3, etter at Sidsel er ferdig på jobb.

Vi er i Trondheim først ved 23.00-tida. Kine sover i "gamle" leiligheten da hun bl.a. skal tidlig opp i morra.

Sidsel og jeg ligger på Lade bobilparkering, en ganske ny og fin plass med få biler akkurat nå. Her er det plass til mange.

16.06.23

I dag fredag, er det avslutningsseremoni på Dronning Mauds Minne Høgskole (DMMH) fra klokka 11.00. Vi er ute i god tid ; ) da vi kun ligger et par hundre meter unna skolen.

Kine sammen med Ingrid, en av samboerne. De har nok hatt det fint sammen i Trondheim

Etter seremonien og litt mat, drar Kine tilbake til leiligheten mens vi gamle slapper av litt ved bobilen.

På ettermiddagen drar vi og spiser i Tyholt-tårnet. Her er det Egon restaurant med flott utsikt over byen.

Etter middag her drar jeg og Sidsel tilbake til bobilparkeringen, mens Kine drar på fest.

Lade bobilparkering

63.44107

10.44867

17.06.23

På formiddagen i dag reiser vi ned i byen til Kine, og hjelper henne å bære ut en Malm-kommode som hun har solgt til en dame.

Etterpå reiser vi hjemover. Vi kjører Rv.3 hjemover også, så slipper vi å ta igjen syklister langs E6 som er med på sykkelrittet Trondheim - Oslo.

Vi har ikke planlagt noen laaaangferie i sommer, så det blir i stedet flere kortere turer.

Første tur blir i slutten av juni, og vi reiser mot Sverige, nærmere bestemt til Gøta Kanal og Tøreboda Camping og bad.

Naboene våre hjemme er ferske bobileiere, så vi har avtalt å reise på tur sammen.  Fint å reise sammen på tur.

29.06.23

Det er torsdag, og vi reiser mot Gøta kanal. På forhånd har vi bestilt plasser hos Tøreboda Camping og bad, rett ved Gøta Kanal.

Rett øst for Karlstad har vi en liten beinstrekk, før vi setter kursen videre sørover. Vi har vel ca. en time igjen å kjøre . . . . . .

Etter noen timer på tur er vi på plass på campingen i Tøreboda. Vi har fått to fine plasser rett ved kanalen.

På turer tidligere har vi ikke alltid hatt med oss sykler, men det har vi nå !!. Gøta Kanal er et eldorado når det gjelder å være tilrettelagt for sykkelturister.

Vi finner oss godt til rette, sveiver ut markisa, strekker beina, og slapper av; fint å være på bobiltur.

Vi slapper av resten av dagen, men planlegger sykkeltur i morgen !!

Sykkelvegen langs Gøta kanal har nylig blitt kåret til Sveriges syvende nasjonale sykkelveg.

Langs kanalen er det stille og rolig, og innimellom kommer det båter som glir forbi. Det er kafeer, bobilplasser og enkelte butikker langs kanalen.

30.06.23

Gjengen er klar for sykkeltur.  Vi tenker å sykle vestover mot Sjøtorp.

Sjøtorp er det vestligste sluseanlegget i kanalen ved starten i Vänern.

Fra campingen og til Sjøtorp er det ca. 20 kilometer.

Det er en fin tur langs kanalen, med noen få høydemeter der det er sluser.

Vi fikk en kjempefin tur langs kanalen og til Sjøtorp. Underveis hadde vi små stopp for å se når både store og små båter ble sluset gjennom slusene.

Selv syklet jeg på elsykkel mens de andre syklet på vanlige sykler ;-)

Det må jo være forskjell på folk må vite !!

På kveldingen var vi godt fornøyd med dagens tur på nesten 40 kilometer. De to ungdommene i reisefølget ville bade, så de orket mer enn oss "voksne".

Sidsel og jeg ville gjerne sykle mer, så vi planla sykkeltur neste dag. Naboene var ikke like sikre på om de ville være med, så på dem ble det nok avslapping i sola og kanskje mer bading.

Ettersom vi hadde syklet til Sjøtorp i går planla vi å sykle kanalen motsatt veg i morgen.

"Göta kanal er en kanal i sørlige Sverige. Kanalen er 190,5 km lang, derav er 87,3 km menneskeskapt. Sammen med Trollhätte kanal og Göta älv danner kanalen en sammenhengende vannforbindelse tvers igjennom Sverige. Den har også forbindelse til Kinda kanal ved innsjøen Roxen." Wikipedia

I Sjøtorp hadde vi et lengre stopp hvor vi spiste på et lokalt serveringssted !!

Koselig !!

01.07.23

Sidsel og jeg er klare for sykkeltur, Karoline blir igjen med naboen og bader og soler seg. Vi tenker å sykle østover langs kanalen, og oppleve noe av det Gøta Kanal har å by på, på denne kanten med tanke på sluser og andre aktiviteter, restauranter og severdigheter.

Vi sykler nok nærmere 7-8 kilometer før første uhell er ute. Kjeden på Sidsels sykkel ryker tvers av, og det går ikke ann å sette den sammen igjen.

Vi må snu å komme oss tilbake til campingen. Vi prøver litt forskjellige taktikker for å få dyttet Sidsel bortover. Lenge sykler jeg rett bak og på siden av hennes sykkel, og dytter henne på skinka. Etter et godt stykke og med god fart, skjer neste uhell. På måten jeg dytter Sidsel kommer sykkelstyret mitt borti setet hennes og min sykkel kræsjer, samtidig som jeg stuper i bakken.

Det går bra med både meg og sykkelen. Skrubbsår må man regne med i slik aktiv sykling. . . . . . . en ny idrettsskade ;-)

Når vi får stablet oss på beina igjen, jeg og sykkelen, fortsetter vi med teknikken som naboene våre brukte i går. Den ene drar den andre ved å bruke en lang pinne,

Vi finner en pinne som er laget for en slik jobb, og fortsetter vår ferd tilbake mot campingen. Dette går fint, og etter noen få kilometere er vi tilbake til start på dagens etappe.

02.07.23

Utpå dagen i dag forlater vi Tøreboda og Gøta Kanal. Det er nok ikke siste gangen vi ligger ved Gøta Kanal. Det er jo et eldorado om man vil sykle litt, og det er masse å oppleve langs kanalen. Samtidig er det stille og rolig langs kanalen. Man hører knapt bare knatringen av sykkeldekkene mot grusen på sykkelvegen langs kanalen. På gjensyn sier vi !!

Tøreboda Camping og bad

58.71439

14.13043

07.07.23

Bare noen dager etter at vi kom hjem fra Gøta Kanal, reiser vi til Røros. Her har ingen av oss vært før. Nå reiser vi uten sykler. Campingen vi skal ligge på ligger en fin gåtur unna sentrum av Røros, og det er lettvint å slippe å passe på sykler når vi først er på Røros. Vi er her først og fremst for å oppleve sentrum så da velger vi bort sykler på denne turen.

Vi legger oss til på Røros camping. Her har de ialt 40 oppstillingsplasser for bobiler og campingvogner. De har også noen få små hytter, og noen leilighter i resepsjonsbygget dersom noen skulle ønske å benytte seg av dette. I hovedbygget har de også kjøkken, stue, toalett og dusj. Sanitæranlegget skulle gjerne vært litt større med flere toalett og dusjer.

Røros har siden 1980 stått på UNESCO`s verdensarvliste. Røros er kjent for gruvedrift.

I gruvene fant man kobbermalm.

Kobbermalm er en bergart som inneholder nok kobbermineraler til å kunne anvendes som råmateriale for fremstilling av metallisk kobber.

08.07.23

I dag går vi inn til sentrum, over Glomma på en hengebru som svaier godt på midten. Brua er forsåvidt stor og fin, men det svaier allikevel litt.

Hele dagen går vi rundt i sentrum av Røros og tar inn masse inntrykk fra denne historiske og fine byen. Været er strålende og det er godt med folk i gatene.

Er man interessert i kultur og historie, så er Røros et must. Det er forsåvidt fint for alle andre også.

Rett øst for sentrum ligger Rørosmuseet, Smelthytta, og rett bak (øst) den igjen, ligger det gedigne hauger med slagg etter gruvedriften i området.

Slagghaugene på Røros, lokalt også kalt Slegghaugan, er store hauger med slagg, det vil si smeltet gråberg med slaggdannere som er et avfallsprodukt fra utsmelting av metaller. De har blitt dannet gjennom mer enn 300 års smeltevirksomhet. De er etterhvert blitt en viktig turistattraksjon for byen. (Wikipedia)

Etter å ha tråkket rundt i noen timer, har vi fortjent litt påfyll av både mat og drikke. Fint å være på Røros !!

09.07.23

Rett over vegen for campingplassen ligger det en gård der de blant annet driver med hester. Her er det mulig å være med å ri, og dette vil selvfølgelig Karoline. Så mens hun er med på å hente hester ned fra fjellet hele dagen, er Sidsel og jeg igjen i sentrum av Røros.

Rett sør for slagghaugene, går Sleggveien, et godt bevart område med små fine hus.

I Sleggveien ligger en rekke fredete bygninger som opprinnelig ble bebodd av håndverkere, tatere og løsarbeidere. Siden 1950 har det ikke vært fastboende i noen av husene. (Wikipedia)

10.07.23

I dag skal vi besøke Olavsgruva. Det er utrolig fascinerende å se på nært hold hvordan man har drevet gruvedrift hundrevis av meter inne og nede i fjellet. Følg linken i teksten her, og les litt om denne magiske plassen.

Vi har vært langt nede i gruver tidligere andre steder i Norge, men historiene guiden forteller oss på denne turen ned i fjellet gjør opplevelsen enda mer ekte og sterk. Alle som skal til Røros noen gang anbefalles en tur til Olavsgruva.

11.07.23

Etter noen fine dager forlater vi Røros for denne gang.

Røros Camping,

62.56748 11.35176

18.07.23

Vi har likt å sykle i sommer, så neste tur går nå til Telemark, og Lunde. Vi ser an været, og bestiller plass på First Camp Lunde - Telemark.

Vi er ikke tilhenger av at en stor kjede som First Camp skal kjøpe opp alt av kvalitets-campingplasser. Prisene ser ut til å gå i været når campingplasser havner i First Camp kjedens eie. Erfaringsmessig er mindre plasser, som kanskje er mer familiedrevet koseligere. Det er ihvertfall vår mening.

Plassen er innmari fin. Den er stor, men vi ligger litt i utkanten lengst sør på plassen og det er midt i blinken for oss. Det er romslige plasser.

Det nyeste sanitæranlegget på plassen er veldig fint.

20.07.23

Vi lurer litt på om vi skal leie kanoer/kajakker eller om vi rett og slett skal ta en lengre tur med syklene som vi har med. Vi ender med å sykle !!

Det er flere sykkeltur-muligheter i området, og vi ender med å ta en runde som kalles Landskaper`n.

Sykkelturen går gjennom et variert og småkupert kulturlandskap langs Telemarkskanalen opp til Strengen. Strengen brygge var et viktig knutepunkt før kanalen ble bygd, nå er det en fredelig og flott idyll som egner seg godt for en rast. På veien passerer man de to øverste sluseanleggene i Telemarkskanslen, Hogga og Kjeldal, og turen går også på den gamle steinsattveien “Murane” helt ned mot kanalen. Turen går et lite stykke på grusvei, ellers asfalt.

Det er en middels krevende sykkeltur.. Den har totalt 366 bratte høydemeter. Etter litt klatring kjører vi ned mot Telemarkskanalen og sykler langs denne tilbake til campingen. Vi har en matstopp ved en av slusene på veg tilbake.

Dagen på sykkelsete har vært kjempefin. På turen var vi blant annet innom en koselig liten gårdbutikk som solgte mange rustikke men nye ting, . . . . . . . og jordbær !!

Når vi kommer tilbake til campingen bader ungdommen i elva/kanalen.

På kveldingen gikk vi litt rundt i området, og var blant annet innom Lunde slusekro.

Campingen ligger rett ved et stort friluftsområde.

21.07.23

Utpå dagen i dag reiser vi hjemover.

19.07.23

På denne turen er Maria og samboeren hennes Sebastian også med. Vi har kjøpt et rimelig popup-telt som de skal sove i.

Maria har vært hjemme og blitt med oss, mens Sebastian kommer fra Grimstad/Kristiansand utpå dagen i dag.

59.29785 9.09079

I november 2022 kjøpte vi for første gang en bybobil. Gjennom snart 15 år med bobil, har vi gått ned i størrelse på bil. Når vi først startet å bruke bybobilen var jo tomleplassen inni bilen betydelig mindre enn hva vi har vært vant med. Men ganske raskt ble vi vant til dette, og det fungerte fint.

Da vi kjøpte bybobilen oppdaget vi ganske raskt fuktskader rundt takluka midt i bilen. (se 24.11.2022). Fra å få med en fukttest fra forhandler som viste: ingen fukt, ble det oppdaget svartsopp, råte og mugg og med en fuktmåler som viste 56,7 % fukt rundt takluka, bare få dager etter at vi hentet bilen. Bilen ble hentet av forhandler for å utbedre dette.

Når vi får igjen bilen, har de satt inn ny takluke, men noen bilder av jobben får vi ikke. Jeg er regelmessig i kontakt med selger utover våren og sommeren og etterspør dokumentasjon på at de faktisk har reparert fuktskaden.

Lite skjer annet enn at forhandler fortsetter å love å sende bilder. Da jeg ringer ham siste gangen på sommeren får jeg automatisk beskjed at telefonnummeret ikke er i bruk. Jeg tar kontakt med forhandleren på et annet nummer, og får beskjed om at den aktuelle selgeren har sluttet. En medeier som jeg nå får kontakt med lover å orden opp.

Desember 2023

Plutselig har vi gått litt opp i størrelse igjen. Og for første gang i vår 15 år lange bobilhistorie, har vi nå en Ford.

Vår "nye" bil er en 2012-modell

Challenger GENESIS 60 M12 SUNROOF Norden-Line på Ford Transit chassi. med blant annet registerkjede i stedet for reim. Den har gått 64000 km. og er en 2,2 liter med 140 Hk.

Genesisen er registrert for 5 peroner.

Den har Webasto dieselvarmer til oppvarming og en Thule boiler på gass til oppvarming av vann.

Den har en stor queensbed dobbeltseng midt bak i bilen og senkeseng. I tillegg er det en veldig enkel og smart måte å lage seng på sofa/bord under senkesengen. Den har meget god nyttelast.

I tillegg er dette vår første delintegrerte/halvintegrerte bil. Tidligere har vi i hovedsak hatt helintegrert eller alkove.

Det blir spennende å se fremover hva som skjer i forhold til bil vi ønsker videre. Vi ble fort glad i størrelsen til bybobilen, men å kjøre rundt med såpass mye råte og svartsopp i taket var ikke noe alternativ når det først ble oppdaget igjen.

Om vi går tilbake til bybobil snart igjen vil tiden vise. Blir vi for godt vant til stor dobbeltseng og bedre plass, vil det kanskje gå lengre tid enn om vi ganske raskt kommer over en god og rimelig bybobil igjen.

Byobilen var jo klart bedre på å ta seg frem i tett trafikk og i tettsteder, samtidig som den virket enklere å ta med seg langt til fjells på både dårligere og smalere veger..

Selv om de stedene vi har besøkt gjennom sommeren ikke har satt noen spesielle krav til størrelse på bil, tror jeg ungene, blant annet de som har vært på fisketur på Hardangervidda og langs Hallingdalselva, har satt pris på at bilen ikke har vært større.

Vi avtaler til slutt at forhandler igjen skal ta med seg bilen og sjekke hvordan det ser ut rundt den aktuelle takluka. Det viser seg at her er det ikke gjort noen ting. De har satt inn ny takluke, men det råtne og mugne treverket er der fremdeles. Etter dette krever vi å heve kjøpet, og etter litt frem og tilbake ender det med at vi får ut en annen bobil til prisen vi ga for bybobilen. Til slutt ender vi opp med enda en ny bil for oss.

20.02.24

Vinterferie !! For første gang skal vi prøve Genesisen på tur. Vi reiser til Maria i Grimstad, og skal ligge på parkeringen utenfor leiligheten der hun bor. (Vi har spurt om lov).

21.02.24

Vi kom til Grimstad på kveldingen i går. Vår første natt i Challenger Genesisen har gått fint. Fint å ha dobbeltseng i bobilen !! Hvor begge kan komme opp i senga fra hver sin side.

Ellers i dag har vi vært nede i byen og spasert og handlet litt. Er selvfølgelig mindre med folk, og litt mere surt i været enn det er nærmere sommeren, men Grimstad er uansett en fin liten by.

22.02.24

Dagens høydepunkt: Yuan kinarestaurant. Stooore porsjoner, og meget god mat !! Anbefales !!

23.02.24

Litt utpå dagen reiser vi hjem. Været er grått. Bilen har fungert fint, selv om vi kun har sovet i den.

Ford-motoren går veldig fint.

Fortsettelse følger . . . . .