2018-2020

BobilArne

En bobil-blogg med reisebeskrivelser og bilder fra

våre bobilturer i inn og utland.

I desember 2017 kjøpte vi vår fjerde bobil siden bobiloppstarten i 2009.

Vi hadde først en alkovebil. Den hadde totalvekt 3500 kg, så vi måtte selge da vi ble for tunge.

Bil nummer to ble en helintegrert. Den solgte vi i forbindelse med husbygging. Gode penger til bygginga.

Bil tre ble igjen en alkovebil, med sprek motor, og bra nyttelast. Siste sommeren med denne syntes vi at det ble litt trangt, så da solgte vi den, og kjøpte vår fjerde bil, en helintegrert, med bra nyttelast, og større plass i bodelen.

Vi gjør oppmerksom på at det kan ha blitt gjort forandringer på plasser vi har besøkt tidligere, og at all beskrivelse kun er vår mening, og kun reel på det tidspunktet vi var der.

Hele tiden har vi hatt biler registrert for 6 personer, da vi er to voksne og fire barn.

Bilen er en helintegrert Dethleffs Esprite Globetrotter i 7870,  2005-modell, med 2,0 liters motor.

Vår forrige bil var også en Dethleffs, et merke vi har vært veldig fornøyd med.

PÅSKEN 2018

13.04.18.

I påsken velger vi å ta noen dager i Strømstad i Sverige. Vi har tidligere vært både på Daftø Camping, Bofors Camping og Lagunen Camping som alle ligger i nærheten.

Nå skal vi for første gang feriere noen dager på Strømstad Camping.

til hver enkelt plass.

Strømstad Camping er en fin plass. Alltid så er det slik at inntrykket av en plass ofte har litt sammenheng med hva slags vær det er når man besøker aktuelle steder. Vi hadde strålende vær de dagene vi var i Strømstad, og campingen har flotte asfalterte plasser, innimellom bergknauser og terreng, og hvor de aller fleste plassene har flott utsikt utover havet.

Jeg kjenner ikke historien til Strømstad camping, men vil anta at den er etablert ganske nylig. Dette ser man blant annet på freshe sanitæranlegg.

58.930583380281554,

11.179776165133829

Strømstad camping, terningkast:

Strømstad

SOMMERFERIE 2018

08.07.18.

I dag starter endelig årets sommerferie. Vi skal først ei uke til Danmark på Dronninglund Cup.

For første gang velger vi å kjøre ferge fra Langesund til Hirtshals med Fjordline. Ned mot ferga i Langesund er det lang kø og trangt. Vi reiser fra Langesund ca. klokka 14.30 og er i Hirtshals klokka 19.00.

I Danmark skal vi ligge på Asaa Camping, og er på plass her ca. klokka 20.00. Vi får en fin plass ikke langt ifra sanitæranlegg, og  samme plass som når vi var på Dronninglund Cup i 2016.

Klokka 21.00 i kveld er det åpning av Dronninglund Cup 2018.

10.- 11.07.18.

Marias håndballgruppe er her med 2 lag.

Vi har lange dager med håndball fra klokka 8.30 til 16.30. Begge lag er klare for A-sluttspill. Det er strålende varmt vær. Middag med resten av foreldrene til jentene på Dronninglund Slott. En tradisjon fra siste vi var på håndballcup her i 2016.

12 - 13.07.18.

Håndball og mere håndball. I A-sluttspillet ryker begge våre lag ut av turneringen. Selv om Marias lag vant 10-8 i siste kamp, var det et par mål for lite til å gå til finalerunden.

57.1450596877326,

10.402364262045616

Asaa camping, terningkast:

13.07.18.

Vi reiser ca. 16.00 fra Hjallerup skole, hvor jentene har overnattet.

Vi setter kursen sørover. Etter ca. 4 timer finner vi en plass sør for Flensburg i Tyskland. Campingplatz Jarplund. Her snakker vertinna en blanding av norsk-dansk. Vi legger oss rett på utsiden av campingen da de plassene som er ledige inne på plassen ligger veldig skjevt.

54.74462273684268,

9.438313643892984

Campingplatz Jarplund, terningkast:

14.07.18.

Planene videre er å kjøre mot Nederland og Belgia. Når vi er på bobiltur har vi i grove trekk tanker om hvor vi vil reise og hva som ev. vil bli siste stopp på turen før vi vender hjemover igjen. Detaljene tar vi litt underveis.

Trafikken begynner å gå sakte på autobahn langt nord for Hamburg, så vi velger å ta en "rettover" med ferge over Elben fra Glückstadt til Wischafen. Det er flere som har tenkt det samme, og køen til ferga er laaaang.

Vi trives nok beste på motorveg, og etter å ha kjørt mange mil langs veger med mindre trafikk, men med mange tettsteder underveis, ender vi kvelden på Emsland-Camp ved Fehndorf.

Vi er fremdeles i Tyskland, men kun noen hundre meter fra grensen til Nederland. Plassen er helt ny, og mangler foreløpig resepsjon og andre fasciliteter. Det er allikevel et lite nytt toalettanlegg på plassen.

52.7784458774865,

7.121509505782707

Emsland-Camp, terningkast:

15.07.18.

I løpet av uka i Danmark, har vi fulgt godt med på fotball-VM. Frankrike har kommet til finalen som skal spilles i dag.

I går kveld lurte jentene på om vi ikke kunne reise til Frankrike for å være på et tettsted der og se finalen.

I løpet av siste uka har vi også sett på Tour de France. Jeg satt derfor i går kveld og tittet på kartet. Jeg visste at dagens etappe skulle avsluttes i Roubaix nordøst i Frankrike. Vi blir derfor enige om å prøve å nå Roubaix før touren kommer dit, og samtidig få med oss VM-finalen i fotball.

Etter at touren har passert, prøver vi å finne et sted og se VM-finalen, og samtidig få oss litt mat. Vi finner en liten restaurant ikke langt unna, og spiser og ser starten på VM-finalen. Det er mye folk, og mye matos i den lille restauranten, så vi spiser ferdig og bestemmer oss for å reise nordover, til Dunkirk, for å få med oss slutten av VM-finalen.

Mot slutten av VM-finalen kommer vi til Dunkirk, og finner campingen Camping La Licorne. Her er det stor stemning i campingens restaurant i det Frankrike vinner finalen. Glade fanskmenn (og kvinner) jubler etter at Frankrike slår Kroatia 4-2.

Campingen er stor, og ligger flott til rett ved strand og friluftsområde. Store og fine sanitæranlegg, men typisk for Frankrike, så er det ikke sete på toalettene. Det betyr at du sitter rett på porselenet når du er på do. Du bruker ihvertfall ikke mer tid der enn nødvendig.

Med klare mål for dagen, reiser vi tidlig til oss å være, ca. klokka 8.00 på morgenen. Vi kjører fra øst og rett sør-vestover fra Tyskland, gjennom Nederland og Belgia, og inn i Frankrike. Vi kommer til Roubaix i god tid før touren kommer, og finner oss en fin plass kun en kilometer fra målgang på årets 9. etappe i Tour de France.

Som alltid i Tour de France, kommer det en laaang kolonne med biler med reklameartikler fra sponsorene til touren. Reklameartikler som blir kastet ut til publukum langs løypa.

Rytterne kommer i puljevis, og Kristoff sitter ganske langt framme, men ikke langt nok fremme til å vinne etappen.

16.07.18.

I dag har vi vært på stranda og gått langt langs strandpromenaden.

På veg tilbake mot campingen gikk vi parallelt med stranda, men ei gate inn i byen i forhold til strandpromenaden.

Mens vi gikk her kom det plutselig en kar bort til oss. Han var journalist for ei fransk avis, og lurte på om vi var der på grunn av filmen "Dunkirk".

Av en eller annen merkelig grunn skjønte han at vi var turister ;-) Han skulle skrive om turister som besøkte byen på grunn av filmen, og kunne fortelle at akkurat der vi sto, var starten på filmen, filmet.

Bildet under, er identisk med bilde fra åpningsscenen i filmen, bortsett fra bilene i gata.

I startscenen på filmen kommer det dalende flyveblader fra himmelen, som hovedpersonen får se. Startscenen er identisk med bildet, med de samme hus og portrom.

I filmen snur hovedpersonen seg, og løpet mot en tre-port hvor han klatrer over. I de to første scenene er rett og slett kameraet snudd 180 grader i gata.

Filmen er kjent for å ikke bruke mye digitale spesialeffekter. Vi kan godt kjenne igjen den lange stranda og bebyggelsen langs strandpromenaden.

Jeg har sett filmen før, men vi måtte oppsøke et krigsmuseum i byen for å få kjøpt filmen, for å se den igjen da vi kom tilbale til campingen.

Artig å ha gått i en ekte filmkulisse !!

51.05275135519284,

2.419845912208894

Camping La Licorne,

terningkast:

Byen Dunkirk (Dunkerque) er i nyere tid blitt kjent for filmen "Dunkirk". Filmen er en krigsfilm spilt inn i 2016/2017. Filmen handler om "Operasjon Dynamo" under andre verdenskrig, da over 300 000 britiske og franske soldater i 1940 ble evakuert fra Dunkerque i Frankrike og over Den engelske kanal til sikkerhet i Storbritannia. Mange av soldatene som ble reddet, ble reddet av sivile fiskebåter og fritidsfartøy.

17.07.18.

I dag har vi vært på stranda store deler av dagen. Det blåser mer i dag enn i går, så det er mye aktivitet med seilbiler(?) og seilbåter med mer.

18.07.18.

Vi reiser "hjemover" mot et lekeland/en fonøyelsespark i Belgia; Bobbejaanland. Vi er nord i Belgia, rett øst for Antwerpen.

Rett ved fornøyelsesparken ligger Camping Korte Heide. En enkelt plass, men med en godt besøkt restaurant inne på campingområdet.

51.20089270964621,

4.899661705510835

Camping Korte Heide, terningkast:

19.07.18.

Hele dagen i dag har vi vært på Bobbejaanland. En grei fornøyelsespark. Været er varmt og godt.

20.07.18.

I dag reiser vi til Amsterdam, og legger oss ved Gaasper Camping.

Etter Frankrike har standarden på toalettfacilitetene økt, og da spesielt på klosettene. I Frankrike var det rett på porselenet , uten verken dosete eller papir. I Belgia var det dosete, men ikke papir. I Nederland er det både dosete og papir.

Gaasper Camping ligger rett ved metrobanen som tar ca. 15 minutter inn til sentrum. Plassen er stor, men fin. Her er det orden i rekkene !!

52.31277929480905,

4.991614165425839

Gaasper Camping, terningkast:

21.07.18.

Vi tar metro`n til sentrum av Amsterdam. I shopping-gatene her selges blant annet cannabis i alle mulige former. På et gatehjørne er det en kø på 70-80 meter med folk som skal kjøpe ett eller annet. Det viser seg at butikken på hjørnet selger is med cannabis i.

Mange butikk-navn er preget av narkotiske stoffer, så de bruker narkotikaryktet for alt det er verdt.

22.07.18.

Vi forflytter oss retning Danmark. I og med at det er søndag tenker vi å ihvertfall komme oss nord for Hamburg nå som trafikken er litt mindre.

Det er mye "stau" (kø) men det går greit. Når vi nærmer oss Flensburg finner vi en stellplatz via appen Camper-Contact, men denne plassen så meget gammel og sliten ut. Vi svinger innom Campingplatz Jarplund hvor vi lå på veg sørover.

23.07.18.

Vi er innom Citti Park i Flensburg og shopper, før vi setter kursen videre nordover.

Vi kjører gjennom Danmark, over Fyn og tar ferga Helsingør - Helsingborg.

Kommer på kveldingen til Ørestrand Camping hvor vi ligger rett på utsiden av resepsjonen. En liten camping med få plasser, rett ved havet og Ørestrand Hotel, Høganes. Vi får med oss en nydelig solnedgang.

56.22513078148658

12.542161122625245

Ørestrand Camping,

24.07.18.

Etter enda litt shopping på Nordbysenteret reiser vi hjem og avslutter en flott ferietur !!

HØSTFERIE 2018

1-5. oktober 2018

Et par dager i høstferien er vi på Lillehammer.

Vi reiser opp til Pellestova og går mye av dagen i området her.

Vi får også prøvd det oppblåsbare forteltet på bilen. Det passer greit nok. Det sitter litt høyt på bilen, men det går greit !!

SOMMERFERIE 2019

01.07.19.

Vi reiser i dag mot nord. Etter ett år i Tromsø skal eldstemann fortsette studiet i Bardufoss. Vi (jeg, madammen og Maria) følger ham nordover. Kine og Karoline er igjen hjemme da Karoline skal på rideleir denne uka. De kommer med fly til Tromsø søndag 07/07.

Vi kjører Østerdalen nordover. Vi vet det er mye vegarbeid rundt Hamar, men i Østerdalen oppover, er det også mye vegarbeid. Denne gangen hadde det nok vært like lurt å kjørt Gudbransdalen tross alt.

På tross av mye vegarbeid går turen nordover fint. Ludvik og Maria kjører Ludviks VW Up, som han skal ha mens han studerer i Nord-Norge. Vi "voksne" dilter etter med bobilen.

02.07.19.

Ferden fortsettet nordover, og med enda mer vegarbeid. Mot kvelden har vi kommet til Fauske, rett øst for Bodø. Været både i går og i dag har vært skiftende med noe regn.

Vi legger oss ved Øyra Camping, 26 km. nord for Fauske, med adresse Straumen. En plass som ser veldig fin ut fra dronebilde i Bobilguiden, men hvor det tydeligvis har vært dårlig vedlikehold spesielt ute på plassen.  Sanitæranlegg er også her stusselig.

67.43158780387985,

15.689820898403763

Øyra Camping, terningkast:

Etter noen timer ender vi rett nord for Steinkjer på Føllingstua Camping. En fin plass men med stusselig sanitæranlegg. Mange vil nok slite i de bratte trappene ned til toalettene i kjelleren på resepsjonsbygget.

Campingen ligger rett ved E6, 13 km. nord for Steinkjer.

64.10974993397869,

11.578027605354581

Føllingstua Camping, terningkast:

03.07.19.

Mere vegarbeid, men kanskej litt mindre enn lengre sør. I dag har det vært strålende vær, men litt kaldt når vi kommer lengre nord.

Vi kommer til Bardufoss på ettermiddagen. Hybelen til Ludvik er litt mindre enn den han hadde i Tromsø siste året. Vi "pakker ut" tingene til Ludvik, og kjører nordover mot Tromsø.

Vi fortsetter E6 forbi Nordkjosbotn, og legger oss ved Caravanparken Slettnes, ved Storfjorden med utsikt mot Lyngsalpene.

Lite toalettbygg for såvidt mange plasser.

69.32140155111556,

20.010493509590564

Caravanparken Slettnes, terningkast:

04.07.19.

Vi reiser til Tromsø og til Ludviks hybel i Stakkevollvegen. Det er litt gråvær, så vi pakker ut ting og legger det i bobilen, samtidig som vi begynner å vaske hybelen og kjøkkenet.

På kvelden drar Ludvik og Maria til Jekta kjøpesenter ( med buss). Up´en til Ludvik er igjen i Bardufoss.

05.07.19.

Vasker litt videre før vi drar ned i sentrum.

Spiste på kinesisk restaurant som vi har vært på sist vi var i Tromsø.

Maria og Ludvik er på kino på kvelden.

06.07.19.

Vi pakker oss ut fra Ludviks hybel i Tromsø. Dro deretter til Bardufoss. Her sover vi til i morgen.

07.07.19.

Vi drar tilbake til Tromsø, uten Ludvik, og henter Kine og Karoline på flyplassen. Vi ligger om natta på parkeringsplassen utenfor Ludviks hybel.

08.07.19.

Er i Tromsø hele dagen. Tar fjellheisen opp, med fantastisk utsikt over Tromsø. Er i sentrum senere på dagen. Legger oss til kvelden ved Tromsø Camping (og Lodge). Her er det dyrt, men med bra internett og bra sanitæranlegg.

69.6476308718564,

19.013388570321414

Tromsø Lodge og Camping, terningkast:

09.07.19.

Er innom Ludvik på veg sørover så Kine og Karoline får se hvordan han skal bo de neste to årene. Vi reiser alle og besøker slekt på Setermoen.

På kvelden reiser vi videre sørover, og legger oss seint (22.30) på Ballangen Camping.

Her ligger vi rett ved fjorden, og blir her i 2 netter. Her er det helt nye flotte sanitæranlegg. Plassene rundt omkring er litt skeive.

68.33901377051811,

16.85780034331271

Ballangen Camping, terningkast:

11.07.19.

Vi fortsetter sørover. OK vær.

Vi legger oss til ved Mosjøen Camping. Stor plass men også her litt gammelt og lite sanitæranlegg.

65.83425233792344,

13.21994162785483

Mosjøen Camping, terningkast:

12.07.19.

Vi fortsetter hjemover. Er innom bobilplassen i Trondheim, men her er det fullt. Vi finner en ledig plass, men vår bil blir litt for stor, og det er uten strøm, så vi reiser videre.

Vi stopper for natta ved Gullvåg Camping, og spiser "dalens beste pizza" i følge eier. Joda, pizzaen var god den !!

62.91749495884897,

10.142798512171101

Gammelt sanitæranlegg, men reint.

Gullvåg Camping, terningkast:

13.07.19.

På veg hjem er vi innom Biltema på Lillehammer. Er hjemme på kveldingen.

August - September 2019.

"De gærne har det godt" er en kjent strofe i en kjent norsk sang, (Prima Vera). Noen vil mene at vi passer til denne beskrivelsen. Ihvertfall når vi nå, igjen, bytter bobil.

Siden vi solgte vår første bobil fordi vi ble for tunge, er det kona som har kjørt bobilene vi har hatt. Hun har førerkort for stor bil, mens jeg ikke har det, blant annet på grunn av helserelaterte ting. Jeg har kun øvelseskjørt når vi har vært i Norge, men ellers er det madammen som har kjørt, i Norge og i store deler av Europa. I trange gater både i Paris og Firenze.

I august har vi sett oss ut en bil som selges av Vest Auto AS på Karmøy/Haugesund.

Tida hvor vi alle 6 er på tur en måned i slengen er nok forbi, så derfor ser vi etter litt mindre bil, for første gang på 8 år.

I august begynner den nest eldste på skole i Stavanger. Jeg blir med henne over fjellet (Haukeli) i personbil. Vi reiser innom bobilforhandleren for å se på det som blir vår neste bil.

I september tar jeg og en annen datter fly over til Vestlandet og henter en

Bürstner Aviano I-684 P, 2007-modell.

Vi har alltid likt biler med en romslig løsning innvendig, så denne bilen er perfekt.

HØSTFERIE 2019

I oktober tar vi noen dager for å teste ut nye bobilen. Vi reiser til en bobilplass i Moss, og ligger her noen dager.

Her et direkte sitat fra nettsidene til Visit Østfold:

"Moss Havn har 14 bobilplasser for gjester ved Alphabrygga i Moss, med mulighet for oppkopling til både strøm og vann mot en avgift.

Fra bobilhavnen er det kun en kort spasertur til sentrum med forretninger, serveringssteder, kunst- og kulturtilbud. Distriktet kan by på godt merkede tur- og sykkelstier både langs fjorden, i marka og ved den store, idylliske innsjøen Vansjø.

Bobilplassene ligger ved kanalen som er et sentralt område i byen, med gode badestrender, restauranter, utesteder, parkanlegg og gjestehavn i umiddelbar nærhet.

Bastøferja over Oslofjorden går fra bysiden ved søndre del av kanalen."

I tillegg til å være en fin bobilplass, er det også flere her som fisker med hekle. Med hekle fisker man som regel etter sild og makrell.

En hekle kan bestå av et langt snøre med blylodd i enden. Til snøret er det festet opptil 25–30 små, blanke angler eller gummimakk med ca. 20 cm mellomrom.

En kar som var av de ivrigste til å fiske, fikk hele 8 makrell på krokene på ett rykk.

MOELVEN, JULI 2020

Når man er på tur er selvfølgelig været viktig. Vi hadde strålende vær, og storkoste oss.

Plassen ligger også fint til med kun en kort spasertur til kjøpesenter mer sentralt i Moss.

Bilen fungerte fint, og vi er fornøyd !!

Moss bobilparkering

N 59°26.104

E 10°39.084

A

dresse: Værftsgata 3

10 - 12. juli 2020

Ei helg i juli 2020, reiser vi sammen med familien Eriksen til Moelven.

Vi ligger på Steinvik Camping rett ved Mjøsa. Campingen ligger idyllisk til helt inntil Mjøsa. Her har det vært camping i mange mange år. Og plassen er åpen hele året.

Gammelt sanitæranlegg, men rent !!

60.917102,

10.701906

SOMMERFERIE 2020

20.07.2020

Vår nest eldste, Kine, begynner i høst på Dronning Mauds Minne høgskole i Trondheim og skal utdanne seg til barnehagelærer. Hun og kjæresten skal overta leilighet i Trondheim, og vi blir med oppover.

I dag reiser vi hjemmefra litt over 11.00, og kjører Østerdalen nordover.

Vi har en stopp ved den store elgen i Stor-Elgdal. . . . . . . . . . . . . . . . . ehh, Stor-Elvdal, og en liten stopp i Alvdal, før vi fortsetter videre nordover Rv.3.

Vi legger oss til ved Halland Camping. En OK plass hvor vi er av de første når vi kommer litt før 18.00. En time senere er plassen nesten full.

62.86594093237964,

10.073910356585849

21.07.2020

Vi reiser til Trondheim og bruker litt tid på CitySyd.

Vi hjelper Kine og kjæresten før vi etterhvert reiser til Storsand Gård Camping, nord for Trondheim.

Her har vi vært før, men får et bedre inntrykk av plassen nå enn sist. Vi har også tidligere i vår reservert plass nede ved fjorden, kort tid før de sluttet med reservasjoner.

22.07.2020

Vi blir i Trondheim noen dager, og hjelper ugdommen å flytte inn. Været er meget skiftende, med mye regn og vind, og av og til et lite solstreif.

Alle som har besøkt Trondheim har helt sikkert vært innom Nidarosdomen. De fleste har sikkert et bilde av domen også, et bilde der det kanskje er vanskelig å få veggene rette...................

63.432164,

10.708115

Storsand Gård Camping,

23.07.2020

I dag bruker vi litt tid i sentrum da været er ganske bra.

24.07.2020

Etter noen dager i Trondheim, reiser vi videre sørvestover retning Kristiansund. Vi kommer ikke riktig så langt i dag, men legger oss til ved en camping på Valsøya Camping. Her ved plassen er det også en "Høyt og lavt"-klatrepark. Plassen er ikke stor, men når man først bygde nytt sanitæranlegg burde man absolutt ha bygd dette litt større.

63.142373,

8.533716

Terningkast:

På tur i Norge, må man rett som det er regne med å ta ferge. Dette er bare kos når været er godt, og fergekøen kort.

25.07.2020

Vi reiser videre via Kristiansund, og tar en runde nedom sentrum før vi fortsetter retning Atlanterhavsvegen. Været er strålende !! Vi har kjørt Atlanterhavsvegen tidligere, men da motsatt retning. Det er like fint her nå. Vi ha en lengre stopp i nordenden av Atlanterhavsvegen.

Vi kommer til Molde ca. klokka 17.00, men her er alt opptatt på campingen. Vi reiser videre med ferge sørover.

til hver enkelt plass.

Til natta legger vi oss ved Stordal Camping, en enkel plass med et lite sanitæranlegg, selv om det er mye folk her.

62.378380,

6.984610

26.07.2020

I dag reiser vi med ferge over til Stranda, og via Hellesylt over fjellet mot Stryn, og deretter ut til Loen og Sande Camping.

Her har vi vært før, og dette er en av favorittplassene våre !! Her blir vi nok et par dager, minst !!

61.851499,

6.912042

27.07.2020

Campingen har dessverre sluttet å leie ut oter til fiske ettersom de ofte ble ødelagt av turistene. Vi kunne få låne campingeiers egen om vi ønsket, men allerede tidlig på dagen er alle båtene de har, utleid.

Det er spådd dårlig vær de neste dagene, så derfor reiser vi videre etter kun ei natt på plassen.

Vi reiser via Stryn, og opp og over gamle Strynefjellsveg. Her er vegen opp og litt forbi sommerskisenteret på Strynefjellet asfaltert og fin, men etter ei stund er det grusveg. Det gjør ingenting, da turen over fjellet her er kjempefin. Spesielt i slikt flott vær som vi hadde.

Forrige gang vi kjørt over her, var i 2009. Det kan du lese mer om litt nedpå denne sida !!

Sverige - Danmark - Tyskland - Frankrike - Belgia - Nederland - Norge

"Nasjonale turistveger" sier dette om vegen over fjellet:

"Nokre gonger er sjølve vegen målet. Slik er det med Gamle Strynefjellsvegen. Turistvegen frå Vestlandet til Austlandet er både målbindande vakker og freda. Vegen er i seg sjølv ein attraksjon og vitnemål om eit mesterstykkje innan ingeniørkunst frå ei svunnen tid. Det er eit historisk sus over vegen som vart bygd med handmakt på slutten av 1800-talet. Deler av vegen kjører du på gamal grusveg som gir ei kjensle av å reise tilbake i tid. Den gamle vegen byr på store landskapskontrastar; i aust er det runde former prega av istida, mens det i vest er stupbratte fjellsider. Tar du med deg ein kajakk på turen, kan du få padle i turkise fjellvatn. Det er ikkje utan grunn at den gamle turistvegen har imponert reisande i over 100 år".

Utpå dagen i dag, kommer vi til Dønfoss camping. Dette er en fin plass i Skjåk, hvor vi også har vært tidligere. Vi blir her ei natt !!

61.917111,

8.092181

28.07.2020

Vi reiser fra Skjåk , via Lom og Vågåmo, og hjem på kveldingen.

Vi har hatt en kort, men flott Norgesferie i år !!

Ta gjerne kontakt ved spørsmål eller generelle kommentarer.