2009-2010

BobilArne

En bobil-blogg med reisebeskrivelser og bilder fra

våre bobilturer i inn og utland.

Vi er en familie på 6 + hund, som har funnet gleden og nytten av å feriere med bobil. Far i huset (i bilen) er i tillegg glad i å ta bilder, så her vil det også komme en del bilder

fra turene våre.

Med aktive barn er vi også ofte på både fotball- og håndballcuper

både i inn- og utland.

I tillegg til korte reiseskildringer med bilder og kart, har vi også vurdert

de enkelte plassene vi har vært

med terningkast.

Nettsida sees forøvrig best på PC eller Mac, ikke så godt på mobil.

Håper du/dere synes det er artig å lese om noen av våre utflukter.

God fornøyelse !!

17.06.2009.

I dag kjøpte vi vår første (!) bobil. En Chausson Welcome 6, 2004-modell, på Fiat-chassis. En Fiat Ducato 2,8 TurboDiesel. Vi kjøpte den av en familie i Bardufoss.

Vi hadde sett på tilsvarende bil hos en lokal forhandler, så vi visste hva vi ville ha. Jeg hadde sagt at vi burde kjøpe lokalt, og av forhandler. Det endte med at vi kjøpte bil privat, rundt 1500 km. hjemmefra.

Kine, Ludvik og jeg (Arne) reiste til Bardufoss med fly. Flyturen gikk fint og det var gøy.

Kilometerstanden på bilen sto på 30700 km.

Etter å ha reist fra Bardufoss ca. 19.00 rakk vi båten noen mil sør for Narvik akkurat kl. 22.00. Vi kjørte enda 2-3 mil sørover før vi la oss til for natta. Første ”fricamp” med bilen. Omtrent klokka 3.oo våkner jeg av at sola skinner !!! Fascinerende å oppleve midnattssola.

18.06.09.

I dag har vi bl.a. vært innom Polarsirkelsenteret, Artic Circle. Etter en dag med sol og vind og flott natur med spisse snødekte fjelltopper, legger vi oss til ca. 19-19.30 ved Haugen camping, 3 mil sør for Mosjøen. Vi betaler kr. 150,- for ei natt inkl. strøm.

65.593223227212,

13.386426524101543

Haugen camping, terningkast:

19.06.09.

En dag med variert vær, både sol og regn. Kjøringa går fint, men unga begynner å bli litt utålmodige etter å ha sittet lenge i bil. Klokka 20.45 legger vi oss på Halsetløkka camping på Oppdal. Vi betaler kr. 200,- for ei natt inkl. strøm. Campingen her er stor og fin, med bl.a. egne avlukker på toalettet. I morra er det ”Den store styrkeprøven” mellom Trondheim og Oslo.

62.61325857469349

9.750037735457918

Halsetløkka camping, terningkast:

Vi gjør oppmerksom på at det kan ha blitt gjort forandringer på plasser vi har besøkt tidligere, og at all beskrivelse kun er vår mening, og kun reel på det tidspunktet vi var der.

20.06.09.

I dag har vi nærmest deltatt i den store styrkeprøven på sykkel. Fra Oppdal til Lillehammer har farten vært mellom 0 – 40 km/t.

Maria feirer bursdag i dag 20.06., så vi har lyst til å rekke hjem til det. Derfor blir det mye kjøring og få stopp for å oppleve ting.

Vi kom hjem ca. klokka 16.30, og da har bilen gått 32235 km.

Vi rakk siste timen av Marias bursdagsselskap.

STARTEN PÅ BOBILEVENTYRET

DRAGONMOEN

26.06.09.

I dag reiste vi til Dragonmoen camping ved ”Møkeren” og besøkte Rita, Thorbjørn og Marcus. Her sov for første gang hele familien i bobilen, inkl. Lucky.

Turen til ”Dragon” har gått fint, og vi har hatt 2 dager med strålende sol og varmt vær. Sidsel og unga har badet masse.

26.06 kom også Trude , Pål, Dorthe og Casper til ”Dragon” m/campingvogn. Lørdagskvelden kom også Odd, Unni og Mathilde. De reiste hjem på kvelden.

Hjem igjen 28.06.

60.197287478991946

12.3587382504949

Dragonmoen camping, terningkast:

ÅRJÄNG

03.07.09.

I dag reiste vi til Årjäng i Sverige og til ”Sommarvik” camping-plass. Her bodde vi sammen med Trude og Pål med unga i campingvogn, og Gitte og Rune med unga som bodde i campinghytte.

På kvelden var det slagsmål mellom noen norske ”ungdommer”, og til slutt kom polisen for å ordne opp. Action i Sverige !!

04.07.09.

Sola skinner og det er godt og varmt, og vi bader masse.

05.07.09.

I dag våkner vi til regnvær. Vi pakker og reiser ca. 12.00, mens det regner. Lucky har vært kjempesnill på hele turen, og begynner å  bli vandt til både dyr og folk på camping. Vi traff noen schæfereiere med hannhund, og Lucky og denne andre hunden lekte fælt.

Sommarvik camping er en stor plass med eget bassenganlegg, restaurant m.m.

59.367201249445834,

12.141564712287297

Sommarvik camping, terningkast:

SOMMERFERIEN 2009

12.07.09.

I dag begynner endelig sommerferien for alvor. Vi kommer av gårde seint på dagen. Først reiser vi innom Kolbotn, hvor Kine prøver slalomutstyr !! Ski, binding, støvler og hjelm for kr. 800,-. Det passet !!

Vi reiser videre via Drøbak/Oslofjordtunellen på nesten 8 km. Vi havner til slutt på Sand Camping, mellom Holmestrand og Horten. Vi ligger rett ved vannet m/ flott utsikt.

59.45615324470548,

10.360405692800668

Sand camping, terningkast:

13.07.09.

Når vi reiser videre i dag, begynner det å duskregne. Regnet fortsetter, og på uforklarlig vis kjører vi forbi innkjøringen til både Larvik og Stavern. Vi stopper og handler i Porsgrunn. På veg sørover reiser vi vei 351 og ut til ”Portør”. Her er vi rett ut mot havet med nydelig utsikt og flott vær. Vi får lov til å ligge på en topp rett ved siden av hotellet her: Himmel og hav !

58.80435133239602, 9.430243707105568

Terningkast:

14.07.09.

Vi reiser videre innom småveier og mindre trafikkerte veier. Har en lang stopp i Arendal og ser på racerbåter og spiser softis på brygga. Lucky oppfører seg eksemplarisk.

Vi fortsetter sørover og legger oss ved 18.00-tida til på Skottevik camping, nord for Kristiansand. Her er det veldig dyrt å ligge. Tabbe at vi ikke takket nei og reiste videre. Vi låner båter her og Ludvik, Kine og jeg prøver fiskelykka fra robåt. Ingen fisk !!

Plassen er stor og (i mine øyne) bærer preg av kun å være en pengemaskin. Dårlig hygiene på doene m.m.

58.12540947394831,

8.231375709639183

Skottevik camping, terningkast:

Portør

15.07.09.

I dag har vi beveget oss til Kristiansand. Vi har vært innom dyreparken, men drar dit i morgen da det er spådd bedre vær. Her traff vi bl.a. sambygdinger.

Vi har på dagen i dag lagt oss på Kristiansand feriesenter, Dvergnestangen, på Frikirkens skjærgårdsperle. Amen !! Her er det flott både for voksne og barn, og vi har bilen stående på kunstgress. Kine og Ludvik har fiska etter krabbe og fått napp.

58.12220902721441,

8.06584372427506

Kristiansand feriesenter, terningkast:

16.07.09.

I dag har vi vært hele dagen i dyreparken. Etter dette dro vi mot Lindesnes, og la oss til et par mil øst for Lindesnes, ved gamle Furuholmen camping. Vi har fisket masse krabber i dag. I dyreparken møtte vi forresten Petter Solberg og tok bilder og greier.

denne linken vil du finne alle

plassene vi har besøkt oppigjennom i

17.07.09.

Etter 2 mil kom vi til Lindesnes Fyr. Unga syntes det var moro og spennende med alle bunkere og tunneler fra krigens dager.

Vi camper ikke så langt unna; i nærheten av Lyngdal ved Rosfjorden camping. Hit kom VG`s sommershow og holdt show med bl.a. Jenny Jensen og Bjørnar fra TV. Plassen er fin.

58.12273797639627,

7.0587137973516745

Rosfjorden camping,

18.07.09.

I går kveld, og i hele dag, har det regnet. Derfor har vi kjørt mye av dagen. Første stopp i dag var i Flekkefjord og her spiste vi pizza fra pizzabakeren.no, og den var kjempegod. Vi har også hatt en liten stopp i Egersund.

Vi camper ”fritt” i kveld og ligger nå ved Hå gamle prestegård. Vi er på Jæren i typisk landskap med store jorder med kuer og sauer og lange, digre steingjerder. Fascinerende !!

I kveld har vi snakket med et ”lokalt” par m/ 2 boxere (hunder) og fått informasjon om historien rundt plassen vi er på.

Vi har i løpet av dagen kjørt forbi Åna Sira med bratte og smale veger.

19.07.09.

Vi reiser i dag videre nordover, det er kun 4-5 mil til Stavanger. Men først må unga (Ludvik, Kine og Maria) bade i havet, ved norges lengste sandstrand ved Orre.

I Stavanger treffer vi etterhvert Didrik, Grete og Erik. Vi spiser på italiensk restaurant og spaserer litt rundt i byen.

Vi camper på Mosvangen ganske sentralt i Stavanger, kun 3 km. fra Grete og Eriks hotell.

-”gamle” sanitærforhold.

58.95250223206308,

5.7140115138250716

Mosvangen camping,

20.07.09.

Fra klokka 10.30 i dag, reiser vi på sightseeing med båt opp Lysefjorden. En kjempefin tur med bratte fjell og utsikt opp til Preikestolen.

Lucky er med, og er litt skeptisk til å kjøre båt, men lærer seg etterhvert å gå trappa både opp og ned til ”soldekket”.

Etterpå spiser vi god mat på Peppes. Didrik, Ludvik, Erik og jeg er på kino: ”Harry Potter og halvblodsprinsen”. Jentene er på shopping.

Vi ligger enda ei natt på Mosvangen.

21.07.09.

. . . .kjører vi nordover og tar ei fin ferge langs E39 mot Haugesund. Det regner fra morgenen, men når vi nærmer oss Haugesund kommer sola. Det blir flott vær og vindstille utover kvelden.

Vi legger oss til ved Haraldshaugen camping ved 16.00 tida i strålende vær. Campingen ligger flott til ved svaberg ned mot havet. Ludvik bader i havet ved en badeplass litt unna campingen. Vi får en nydelig solnedgang.

denne linken vil du finne alle plassene vi har besøkt oppigjennom i Google Maps.

til hver enkelt plass.

Det er en fredelig og fin plass, med fin beliggenhet, men med litt stusselig sanitæranlegg.

59.42788175793571,

5.258569527886912

Haraldshaugen camping, terningkast:

22.07.09.

I dag reiser vi også med ferge. Etter ca. 3 timer kommer vi til Bergen. Vi reiser innom MotorForum for å få ny ”motstand” til friskluftvifta på bilen. Vi er på en liten sightseeing runde i Bergen, med brygga og steder jeg bodde når jeg studerte her i 4 år.

Vi rusler litt rundt i byen, bl.a. innom ”Galleriet” kjøpesenter.

Vi camper på en bobilparkering rett under Puddefjordsbrua. Her betaler vi kr. 200,- inkl. strøm på en elendig plass med liten plass på toalettet og isvann i dusjen. Været er typisk Bergensk, høljeregn i ene øyeblikket for deretter plutselig solskinn, deretter høljeregn igjen . . . .

23.07.09.

I dag drar vi på Akvariet og er der i flere timer. Ser selshow m.m.

Deretter reiser vi med Fløibanen opp på Fløifjellet med utsikt over byen. Mye opplevelser i løpet av dagen.

Været har vært delvis skyet, men uten regn. Til kvelden reiser vi E39 ut av byen mot Åsane. Vi legger oss til på en stor tom parkeringsplass ved IKEA i Åsan.

24.07.09.

Når vi våkner i dag, er parkeringsplassen betydelig fullere, og det er tordvær og regn.

Vi fortsetter nordover mot Førde. Det regner det meste av dagen med torden innimellom. Vi tar to ferger, og spesielt den siste ferga må vi vente på nesten en time. Vi stopper for kvelden på Førde Gjesthus og camping i Førde.

61.449835753573225,

5.892190395224521

Førde Gjesthus og camping, terningkast:

25.07.09.

I dag forsetter vi nordover, men også litt innover i landet, destinasjon Stryn.

Stort sett oppholdsvær, men også tåke og regn. Mye fin natur og trange veger.

Vi kommer til Loen og reiser innover Lodalen mot Loenvatnet (Lovatnet).

Vi camper på Sande camping. Vi legger oss til på omtrent samme plassen som jeg med mor/far/søsken lå for 30 år siden. Rett ved vannet (grønt) med bratte fjell på begge sider. Det er rart å være her igjen.

61.851569281783576,

6.912157490786941

Sande camping, terningkast:

26.07.09.

I dag har vi mye av dagen vært ute på Loenvatnet. Vi har fisket med oter. Vi fikk 4 fine ørret men hadde på enda flere. Hadde vi greid å få inn alle hadde vi nok fått 10-20 stk.

På kvelden spiser vi selvfanget ørret.

27.07.09.

Dagen begynner med sol og flott vær. Vi ser snøen på fjellene rundt og på breen innerst i fjorden. Vi tar en tur til Stryn utpå dagen.

Når vi kommer tilbake har det begynt å regne, og noe av ”pikkpakket” vi har ute blir bløtt.

Fra ca. klokka 21.00 til 22.15 reiser vi ut og otrer mer, da får vi 10 fine ørret. Artig å få fisk !

28.07.09.

Utpå dagen i dag reiser vi videre. Vi reiser innom Stryn og kjøper slalomutstyr til Ludvik. Vi setter kursen for Valdres, Heggenes.

Da vi reiste fra Loen regnet det, men så fort vi beveger oss opp mot Strynfjellet får vi sol og fint vær resten av dagen.

Turen over Strynefjellet går fint, vi kjører gamle Strynefjellsvegen med smale veger innimellom med grus.

Vi legger oss til ved en fin plass som heter Dønfoss.

Campingen har fine plasser og basseng på plassen. Et basseng som nærmest er ”hogd ut” i fjellgrunnen. Vi blir sittende utover kvelden hos naboene på campingen som er på veg hjemmover til Førde.

61.91658685230938,

8.093995474936774

Dønfoss camping, terningkast:

29.07. 09.

Vi reiser ned til Lom og ser på stavkirka her. På vegen har vi en handlestopp ved Skjåk.

Deretter setter vi kursen for Heggenes og kjører Valdresflya.

Været er skiftende.

Vi kommer til Elise, Christoffer, Wenche og Bjørn ved 19-20 tida. Her spiser vi taco i det nye store huset.

Etter to netter i Robølebygda reiser vi hjem. Det har vært dårlig vær og bare regn de to dagene vi har vært i Valdres.

Kilometerstand på bilen etter at Sommerferien 2009 er unnagjort er : 35192.

VASSFARET BJØRNEPARK OG LANGEDRAG

06.08.09.

I dag skal vi til Langedrag.

Dagen starter derimot både tragisk og komisk; På veg til Langedrag stopper vi ved Coop-butikken i Nesbyen. I og med at bilen er 7 meter lang, blir bakenden på bilen stående inn på en plen. Her blir vi påkjørt av en gressklipper !!

Heldigvis sitter jeg i bilen og merker at den blir påkjørt. Etter skikkelig munnhoggeri med 2 karer fra kommunen, er jeg  innom lensmannskontoret for å få hjelp.

05.08.09

Sammen med Dorthe, Casper, Trude og Pål reiser vi i dag til Nesbyen.

Vi besøker Vassfaret Bjørnepark, med bl.a. bjørner og elg. Fine bjørner, og elg som spiser fra hånda.

Vi legger oss på Sutøya camping. Her er sanitæranlegget dårlig, med toalettpapir utover golvene, stumpa røyk på golvet, brune "flekker" på toalettpapiret inne på toalettene o.l. Vi klager over dette og er på nippet til å legge oss på en annen campingplass. Det er synd for området plassen ligger på er fint. Vi klaget på dette klokka 16-17. Klokka 23.00 om kvelden ser det likedan ut.

60.5988255882499,

9.079526553379049

Sutøya camping, terningkast:

På Langedrag er det fint. Vi ser ulv, geiter, reinsdyr m.m. og er bl.a. med inn til polar-rev og reinsdyr og mater disse.

07.08.09.

I dag reiser jeg innom Nes kommune, Nesbyen, og får avklart hva vi gjør i forhold til skaden på bilen etter gressklipper-påkjørselen. Kommunen dekker alle reparasjoner.

KLATREPARKEN "HØYT OG LAVT", LARVIK/SANDEFJORD

30.09.09

Utpå dagen i dag reiser vi mot Aktivitetsparken Høyt og Lavt”. Parken ligger forbi Hvittingfoss langs RV40, på Steinsholt i Lågendalen som hører under Larvik kommune. Vi kommer fram klokka 19.00 og legger oss til på parkeringsplassen til parken.

For første gang bruker vi ”fyringsanlegget” på bilen, og dette virker perfekt.

01.10.09.

I dag har vi hatt en kjempefin dag i ”Høyt og Lavt”-parken. Med sele og hjelm har unga + Sidsel hatt en skikkelig utfordring høyt oppi lufta.

På eftan reiser vi mot Oslo, og ender til slutt på en campingplass i Hokksund.

59.77357648055936,

9.915987925841058

Hokksund camping, terningkast:

02.10.09.

På vei hjem i dag, reiser vi innom KonTiki-museet, og ser på farkostene her.

Vi er innom McDonalds ved Berger og spiser.

VINTERFERIE 2010

tidspunktet vi var der.

27.02.10.

Vi drar på ”vinterferie” til Valfjellet utenfor Charlottenberg. Her overnatter vi ei natt, og det går kjempefint. Her er det flott alpinanlegg. Vi fyrer både med strøm og gass. Det fungerer bra !!

59.82655849410367,

12.256159306479868

Valfjellet skisenter, terningkast:

PÅSKEFERIE 2010

28.03.10

Km. på bilen 37200.

I dag begynner påskeferien. Vi reiser sørover mot Sverige (E6). Været er grått med sprette regnbyger. Fra Moss og sørover mot grensen, er all snø tilnærmet borte. Når vi nærmer oss Uddevalla er det mer snø igjen.

Vi legger oss til et par mil sør for Uddevalla. En kjempefin campingplass ut mot havet, rett på nedsida av Lyckorna golfbane. Det er gråvær, men plassen ser flott ut. Med holmer og småøyer ut mot havet, er nok dette et paradis om sommeren. Litt gammelt do-anlegg.

N 58º 12.033''

E 11º 53.186''

Lyckorna husvagncamping, terningkast:

29.03.10.

Klokka 15.00 står vi ved festningen i Varberg. Vi spiser i bilen. Det er lettskyet oppholdsvær, og ikke så værst vind.

Vi går litt rundt ved festningen og blir bl.a. nesten angrepet av en hissig svane.

29-31.03.10.

ligger vi ved Ullared camping og stugby, rett ved skandinavias største kjøpesenter. Været har i to dager vært strålende, vindstille og sol.

Natt til siste dag her, har det regnet og det er grått og overskyet når vi skal reise. Sanitærforholdene har vært bra.

57.12914395772853,

12.70934533730808

Ullared camping og stugby, terningkast:

SOMMERFERIE 2010

03.07.10.

12.30 i dag reiser vi hjemmefra, med mål om å kjøre noen timer nordover. Vi har en liten rast på Lillehammer etter et par timer.

Vi overnatter på en campingplass midt på Dombås. En stusselig plass, rent sanitæranlegg men uten sete på klosettet. Hardt å sitte på do. Veldig fin utsikt nedover ”dalen” sør for Dombås. (Dombås hotell)

62.07271622141134,

9.12027368310805

Dombås camping: Terningkast :

04.07.10.

I dag har vi kjørt Trollstigen. Helt utrolig at ikke hele vegen raser ned i dalen.

Etter noen timer i og ved Trollstigen, reiser vi videre mot Geiranger. Vi kjører ferge. Rett før Geiranger stopper vi ved Ørnesvingen, med fantastisk utsikt mot Geiranger og Geirangerfjorden. Vi camper nede ved fjorden rett før Geiranger.

05.07.10.

Når vi våkner i dag, ligger det en diger cruisebåt ute på fjorden. Mens vi sitter og ser på skipet utpå fjorden, kommer det plutselig et brak. Et kraftig vindkast kaster hele markisa opp på taket på bilen. Markisa blir ødelagt og må skrues løs fra bilen før vi reiser videre.

I etterkant får vi høre fra kjentfolk på plassen at det kan være vanlig med nedfallsvind her ved fjorden.

62.11526453920259,

7.185075627724068

Geiranger feriesenter, terningkast:

Vi tar båt fra Geiranger til Hellesylt (ca. en time).

Ferden går nordvestover via Stranda og Sykkylven, før vi via Ålesund sentrum legger oss til ved Prinsen strandcamping, rett ved sjøen utenfor Ålesund.

06.07.10

I dag har vi vært i Atlanterhavsparken, akvariet i Ålesund.

Etterpå var jeg og Ludvik på Peppes, mens jentene gikk på shopping. Etter ”byturen” reiser vi tilbake til Prinsen Strandcamping, for ei ny natt. Plassen er innmari fin, med flott utsikt og flott strand, og veldig bra sanitæranlegg.

Prinsen strandcamping,

terningkast:

I etterkant har vi fått høre at Prinsen

Strandcamping har blitt nedlagt i 2012.

Dette synes vi er litt trist da dette kanskje er en av de fineste plassene vi har besøkt i Norge.

07.07.10.

Vi fortsetter nordover med ferge over til Molde. Her er vi på en liten sightseeing før vi stopper nede ved fjorden for å handle og lage mat.

Etter ei lang stund i Molde reiser vi videre retning Atlanterhavsvegen.

Vi stopper like ved den klassiske brua ved Atlanterhavsvegen. Her er det kjempefint, med flott utsikt og nydelig vær. Vi fisker litt fra brua her. Mange andre står også og fisker, og flere av dem har fått både mange og stor fisk.

08.07.10.

I dag reiser vi til Kristiansund og bader i flere timer i Atlanterhavsbadet. Artig for alle sammen.

Til natta ligger vi fritt, sørøst for Kristiansund, langs E39 mot Trondheim.

09.07.10.

Ferden videre går mot Trondheim. Her er vi innom Lerkendal stadion, og senere innom Nidarosdomen.

Etter Nidarosdomen reiser vi litt nord for Trondheim, på Storsand gårdscamping. En grei plass med mye folk.

63.43242802914195,

10.708525320104814

Storsand gårdcamping, terningkast:

Noen kilometer videre, legger vi oss ved Lysø camping. En alright plass ved fjorden/havet, men med litt stusselig sanitæranlegg. Været er fint.

63.0375006826423,

7.407333678766796

Lysø camping, terningkast :

10.07.10.

Utpå dagen fortsetter vi videre nordover, og etterhvert på riksveg 17, kystriksvegen.

Vi reiser innom Namsos. Vi legger oss til for natta nord for Namsos, fritt utenfor en barnehage.

11.07.10.

Været i dag har vært fint. Dårlig i går. Vi fortsetter riksveg 17 og kommer etter noen timer til Brønnøysund. Været er strålende, og det er 25 varmegrader da vi legger oss til ved Torghatten Camping, rett ved Torghatten. En fin plass.

VM-finalen i fotball spilles denne kvelden, Nederland – Spania: 0-1. En dårlig dommer i følge alle de nederlandske fotballfansa på campingens TV-stue.

65.39316226872266,

12.099086143182056

Torghatten camping, terningkast:

12.07.10.

I dag hadde vi egentlig tenkt å gå opp til hullet i Torghatten, men pga regn, bestemmer vi oss for å reise videre.

Vi reiser nordover i gråvær og regn, med mange ferger på turen. Den siste ferga for dagen, må vi vente på en time, så vi lager mat så lenge. Til natta sover vi ved fergeleiet ved Nesna.

13.07.10.

Fra Nesna går ferden videre og inn på nasjonal turistveg. Vegen er egentlig som før, bare at det nå dukker opp enda flere tuneller. Vi vurderer å legge oss til underveis, men pga dårlig vær ”koster” vi videre.

På en av fergene får vi kjenne litt på bølgene i havet.

Vi er innom Saltstraumen, og er i Bodø ca. klokka 21.30. Vi camper på Bodøsjøen camping.

67.26961247902156,

14.424077899070573

Bodøsjøen camping, terningkast :

14.07.10.

Siden vi dro fra Brønnøysund, har vi hatt stusselig vær. Derfor har turen opp til Bodø gått raskere enn vi hadde regnet med. I dag er vi flere timer på Nordlandsbadet, og bader. Her er det innmari fint.

I morgen er det spådd bra vær i Lofoten, så vi bestemmer oss for å prøve å komme til Lofoten i løpet av kvelden/natta/neste morgen.

Vi besøker Bjørn, en kulling fra studietida mi, og Anne Mette.

Vi parkerer i køen til Moskenesferga, mens Bjørn henter oss og kjører oss ned hit senere på kvelden. Bobilen står i kø.

Vi kommer med Moskenesferga som går ca. klokka 01.00. Vi er nest siste bil inn på ferga, og hadde egentlig forberedt oss på å sove i fergekøen på land.

Den tar 4 timer, så vi er i Lofoten først klokka 05.00 på morran. Unga sover ombord på ferga, på golvet i et lite lekerom, Sidsel dupper, Arne sover ikke.

15.07.10.

I dag kom vi til Moskenes klokka 05.00. Vi kjører kun noen minutter fra fergeleiet og legger oss til å sove noen timer. Rett ved avkjøringen mot Reine.

Utpå dagen drar vi sørover mot Å, før vi igjen kjører nordover i Lofoten. Landskapet her er dramatisk og flott.

På ettermiddagen legger vi oss på Ramberg camping, med en gedigen og flott hvit sandstrand.

68.0923964269706,

13.232589605584558

Ramberg camping, terningkast :

16.07.10.

Ferden fortsetter nordover. Vi reiser til Svolvær, og spiser bl.a. hvalbiff på Anker brygge.

Til kvelden reiser vi et par mil tilbake, og legger oss på en fin plass ved fjorden. Her får vi en nydelig solnedgang ved Lyngvær camping.

68.22464649682088,

14.215866796504054

Lyngvær camping, terningkast :

18.07.10.

Vi fortsetter nordover retning Narvik. Det er forferdelig regnvær hele dagen og vannet går som strie fosser i og over vegen.

Vi bestemmer oss for å reise ”oppom” Bardufoss og besøke slekt.

Til kvelden reiser vi tilbake og mot Narvik, og ligger fritt langs veien nord for Narvik. Det regner og blåser.

19.07.10.

Vi reiser innom et kjøpesenter i Narvik, og fortsetter deretter sørover langs E6.

Vi stopper for kvelden og natta ved Kobbvatn camping. En grei plass, men ingen i resepsjonen da vi skulle dusje, så vi fikk ikke kjøpt polletter.

67.63055462697902,

15.935047678600926

Kobbvatn camping,

terningkast :

17.07.10.

I dag kjører vi igjen innom Svolvær, og spiser bl.a. reker på havna. Været er bra !!

Vi reiser kun noen få mil nordover, og ligger på Sildpollnes sjøcamp. Her får vi sommerens første fisk.

68.32185142873398,

14.716960282151746

Sildpollnes sjøcamp, terningkast :

20.07.10.

Og ferden fortsetter sørover. Regnet øser ned, og vi begynner å bli skikkelig lei det dårlige været.

Etter noen mil i dag legger vi oss ved Saltdal camping, rett nord for Saltfjellet.

Alle som jobber på campingen og restauranten her, er svenske, og forstår ikke et ord norsk !! De hadde opprinnelig ikke plasser med strøm, så når vi spør om å få lade mobilen forstår de ikke hva vi sier. Når vi spør om å få ”ladda mobilen” forstår de.

Det er et badeanlegg ved anlegget, men det er stengt for sesongen, og vi skriver 20.juli !! Dårlig !!

66.81379021476755,

15.401955421942665

Saltdal camping,

terningkast :

Vi fortsetter ned til Mo i Rana, og legger oss på Mo i Rana Camping. Regnet fortsetter.

GPS

66.31720364137776,

14.180325866441393

Mo i Rana Camping, terningkast :

23.07.10.

Endelig ser det ut til at været skal bli bedre.

I dag bruker vi hele dagen i Namsskogen familiepark, og ser bjørn, gaupe, og andre dyr, og leker masse. Vi kjører artig akebane, kjører dumpebåter (radiobiler på vann) og Ludvik, Kine og Maria går/løper inni store badeballer på vannet. Det var kjempegøy.

Etter få mil legger vi oss på Harran camping. Her er det stor lekeplass og minigolf, og det er sol !!

64.55910357067062,

12.483198327809557

Harran camping, terningkast :

24.07.10.

I dag reiser vi til Trondheim, nærmere bestemt til noen kjentfolk med familie i Ranheim, rett nord for Trondheim.

Her kommer bl.a. Ole Edvard Antonsen på besøk. En veldig kulturell kveld/neste dag, med både Ole Edvard Antonsen på kornett/trompet og Mona på flygel.

22.07.10.

I dag bruker vi noen timer på et badeanlegg i Mo i Rana. Det er greit nok, men det dårligste av de 3 vi har besøkt så langt på turen.

Vi reiser kun noen få mil, til Nyheim camping. Det fortsetter å regne.

64.93756400095826,

13.17145288176735

Nyheim camping, terningkast :

21.07.10.

Vi reiser videre over Saltfjellet, og er innom Polarsirkelsenteret (og passerer polarsirkelen).

På veg nordover for noen dager siden, passerte vi polarsirkelen med ferge.

På veg videre reiser vi innom Grønligrotta; en kjempeopplevelse.

Vi går 2-300 meter inne i fjellet.

25.07.10.

I dag reiser vi ned til havna (piren) i Trondheim for å se på trebåten til Mona og familien. Været er bra !!

Vi fortsetter utpå dagen sørover mot Oppdal. 15 km. sør for Oppdal besøker vi noen venner med familie, og ligger her til natta.

26.07.10.

Vi reiser hjemover. Har en matstopp på Lillehammer, før vi er hjemme ca. 19.30-20.00.

Km. på bilen : 43 375.

KARLSTAD, JULI 2010

30.07.10.

I helga 30.07. – 01.08.10, reiser vi til Karlstad i Sverige. Her ligger vi 3 netter på Bomstad Baden. En flott camping rett ved Vänern. Vi er på tur sammen med noen venner.

59.362229795675276,

13.356698580575058

Bomstad Baden camping, terningkast :

til hver enkelt plass.

Ta gjerne kontakt ved spørsmål eller generelle kommentarer.